Άρχισε το παζάρι για τις επιδοτήσεις


Η προχθεσινή συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΠΑΣΕΓΕΣ μπορεί να θεωρηθεί πως ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα για το παζάρι που αφορά στην κατανομή των επιδοτήσεων της Ενιαίας Ενίσχυσης για την περίοδο 2015 - 2020. Το παζάρι αυτό δεν αφορά μόνο στους συνεταιριστές, αλλά καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως έχουν εμπλακεί βουλευτές, περιφερειάρχες, δήμαρχοι, μέχρι και ανώτερα κυβερνητικά στελέχη, διότι για το σύνολο των νομών της ελληνικής επαρχίας, οι αγροτικές επιδοτήσεις αποτελούν ένα σημαντικό μέρος τού κατά κεφαλήν εισοδήματος.

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα, το θέμα δε φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους φορείς και τους εκπροσώπους των νησιών μας. Χθες το μεσημέρι, ο πρόεδρος της ΕΑΣ Λέσβου και μέλος τού Δ.Σ. τής ΠΑΣΕΓΕΣ, Αλέκος Γιαζιτζόγλου, μας είπε πως προτίθεται να καλέσει σύσκεψη την επόμενη εβδομάδα, όπου θα προσκληθούν να πάρουν μέρος όλοι οι φορείς της Λέσβου, ώστε να διαμορφωθεί μια κοινή θέση η οποία θα προωθείται με ενιαίο τρόπο.

Στη σύσκεψη αυτή, θα παρουσιαστούν τα σενάρια που έχει επεξεργαστεί η ΠΑΣΕΓΕΣ για την κατανομή των επιδοτήσεων και η πρόταση της ΕΑΣ Λέσβου. Τις επόμενες ημέρες, το Δ.Σ. τής ΕΑΣ Λέσβου αναμένεται να προσδιορίσει τη θέση του.

Να επιδιώξουν
Ο κ. Γιαζιτζόγλου πιστεύει πως τόσο η Λέσβος, όσο και οι άλλοι νησιωτικοί νομοί της χώρας, πρέπει να επιδιώξουν την αναγνώριση της νησιωτικότητας ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, σε όποιο σενάριο κι αν προκριθεί ως πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ. Όμως σε αυτήν τη φάση η πλειοψηφία τού Δ.Σ. τής ΠΑΣΕΓΕΣ δε δείχνει διατεθειμένη να αποδεχθεί αυτήν τη διαφοροποίηση. Ίσως γιατί φοβάται πως, στην περίπτωση αυτή, αμέσως θα ανοίξει η συζήτηση για ιδιαίτερη αντιμετώπιση και των ορεινών περιοχών της χώρας.
Κατά την άποψη της πλειοψηφίας τής ΠΑΣΕΓΕΣ, το καλύτερο σενάριο είναι το πρώτο. Δηλαδή αυτό που αντιμετωπίζει όλη τη χώρα ως μια ενιαία περιφέρεια, στην οποία εντάσσονται τόσο η γεωργία όσο και η κτηνοτροφία, χωρίς να υπάρχει καμμία διαφοροποίηση για τις νησιωτικές, μειονεκτικές και ορεινές περιοχές της χώρας. Υπέρ του σεναρίου αυτού κλίνει και ο πρόεδρος της ΕΑΣ Λέσβου αν δεν αναγνωριστεί η νησιωτικότητα. Κι αυτό γιατί δίνει τη μεγαλύτερη δυνατή αύξηση των επιδοτήσεων στους παραγωγούς της Λέσβου, της Λήμνου και του Άι-Στράτη.

«Το πρώτο σενάριο», όπως μας είπε ο κ. Γιαζιτζόγλου, «δίνει στο Νομό Λέσβου αύξηση των επιδοτήσεων κατά 21% και είναι το θετικότερο από όλα τα σενάρια. Τα άλλα δίνουν αύξηση επιδοτήσεων από 7% έως 10%. Εξαίρεση αποτελεί το δεύτερο σενάριο που δίνει μείωση επιδοτήσεων κατά 9% στο Νομό Λέσβου.» Σε επίπεδο Περιφέρειας, η αύξηση των επιδοτήσεων, σύμφωνα με τα σενάρια της ΠΑΣΕΓΕΣ, κυμαίνεται από 31% έως 16%, με εξαίρεση το δεύτερο σενάριο που δίνει μείωση των επιδοτήσεων που λαμβάνουν οι παραγωγοί των νησιών του Βορείου Αιγαίου.

Διορθώνονται οι αδικίες

Στην ουσία οι προβαλλόμενες αυξήσεις των επιδοτήσεων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και το Νομό Λέσβου, σύμφωνα με το σενάριο της ΠΑΣΕΓΕΣ, είναι διόρθωση των αδικιών που είχαν γίνει κατά την εφαρμογή της προηγούμενης ΚΑΠ. Η διόρθωση αφορά στο συνολικό κονδύλι που θα φθάνει στα νησιά ως αγροτικές επιδοτήσεις, κι όχι το ποσό που θα λαμβάνει κάθε παραγωγός ξεχωριστά.

Ο πιο αδικημένος νομός του Βορείου Αιγαίου, από πλευράς επιδοτήσεων, είναι ο Νομός Χίου. Αυτός θα λάβει και τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στα έξι από τα επτά σενάρια που έχει επεξεργαστεί η ΠΑΣΕΓΕΣ. Μεγάλη αύξηση των επιδοτήσεων θα πρέπει να αναμένουν η Λήμνος, η Σάμος και η Ικαρία. Μικρότερη αύξηση θα πρέπει να αναμένει η Λέσβος.

Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου ήταν οι φτωχοί συγγενείς τής ΚΑΠ τού 2003, με αποτέλεσμα οι ανά στρέμμα επιδοτήσεις που λάμβαναν οι αγρότες των νησιών μας, να είναι πολύ μικρότερες από τις επιδοτήσεις που λάμβαναν οι αγρότες του Ηρακλείου, της Ζακύνθου, της Κέρκυρας και άλλων νομών. Αιτία ήταν τα πανωγραψίματα που είχαν γίνει από ελαιοπαραγωγούς τη δεκαετία τού 1990 και ανάλογες λαθροχειρίες στο βαμβάκι και τα αιγοπρόβατα.

Με τη νέα ΚΑΠ, για πρώτη φορά θα λάβουν αξιόλογες επιδοτήσεις οι αμπελουργοί όλης της χώρας, ενώ σημαντική αύξηση των επιδοτήσεων θα πρέπει να περιμένουν και κτηνοτρόφοι της Λέσβου και των άλλων νησιών του Αιγαίου. Αρκεί βέβαια να χαρακτηριστούν επιλέξιμα όλα τα βοσκοτόπια που είχαν δηλώσει το 2013. Αν δε συμβεί αυτό, θα υποστούν μείωση των επιδοτήσεων παρ’ ότι η ανά στρέμμα επιδότηση θα αυξηθεί.

Οι ελαιοπαραγωγοί της Λέσβου, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δε θα πρέπει να περιμένουν αύξηση των επιδοτήσεων μεγαλύτερη του 10%. Ωστόσο, κι αυτοί είναι πιθανό να δουν το συνολικό ποσό που θα φθάσει στο νησί, να είναι μειωμένο από το χαρακτηρισμό ορισμένων εκτάσεων ως μη επιλέξιμων.




Στο 30% το εισοδηματικό όριο

Το παζάρι για την κατανομή των επιδοτήσεων δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τις αρχές του Ιουνίου. Άλλωστε, τότε είναι το πιθανότερο ότι θα δοθεί στη δημοσιότητα και η θέση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ώστε να αποφευχθούν αρνητικές επιπτώσεις για την κυβέρνηση στις εκλογικές μάχες του Μάιου. Το παζάρι, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει σκληρές μάχες, αλλά και συμμαχίες μεταξύ νομών και περιφερειών που έχουν κοινά συμφέροντα.

Η Λέσβος μπορεί να συμμαχήσει με τα άλλα νησιά του Αιγαίου και με τις ορεινές περιοχές της χώρας, διεκδικώντας μεγαλύτερες ανά στρέμμα επιδοτήσεις, αλλά και ειδική αντιμετώπιση των παραγωγών τους, έτσι ώστε οι δικαιούχοι των επιδοτήσεων στα νησιά του Αιγαίου και τις ορεινές περιοχές να μη μειωθούν ή η μείωσή τους να είναι περιορισμένη.

Ένα ζήτημα όπου θα μπορούσε να υπάρξει κοινή αντιμετώπιση από τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές, είναι το θέμα του ενεργού αγρότη. Στην ΠΑΣΕΓΕΣ επικρατεί η άποψη ότι ενεργοί αγρότες θα πρέπει να χαρακτηριστούν αυτοί που τα αγροτικά τους εισοδήματα αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 30% των συνολικών εισοδημάτων τους. Ως αγροτικά εισοδήματα, κατά πάσα πιθανότητα, θα λογίζονται τα καθαρά έσοδα από την πώληση αγροτικών προϊόντων. Δηλαδή δε θα υπολογίζονται οι επιδοτήσεις.

Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν πάρα πολλοί μικροί αγρότες των νησιών του Αιγαίου, καθώς και πολλοί παραγωγοί που έχουν εισοδήματα από άλλες πηγές. Π.χ. εκτός επιδοτήσεων κινδυνεύουν να μείνουν οι επαγγελματίες των χωριών, οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι που είναι ελαιοπαραγωγοί, κ.λπ..